Vandaag komt energiehulp Soso op bezoek bij de familie Tetik. Ze wonen al 21 jaar in hun huis in Hendrik-Ido-Ambacht: vader, moeder en twee grote zoons. Ze hebben nu nog een vast energiecontract. Maar vorig jaar hebben ze veel nare verhalen gehoord en gelezen over de stijgende prijzen. Daar zijn ze van geschrokken. Binnenkort loopt hun eigen contract af. Ze willen zich daarom goed voorbereiden op de winter.
De familie kreeg een brief van de gemeente waarin stond dat ze de Energiehulp in konden schakelen. Dat leek ze een goed idee. Ze hebben zelf al veel gedaan om zuinig om te gaan met energie. Maar toch wilden ze graag dat de Energiehulp kwam kijken. Misschien kon er nog meer gedaan worden. Ook wilden ze graag tips.
Hoe was het bezoek van de Energiehulp?
“Soso was heel vriendelijk en ze bracht een grote doos met spullen mee”, vertelt mevrouw Tetik. Na een rondje door het huis zag ze al meteen dat de familie al veel zelf gedaan had. Zoals energiezuinige LED-lampen installeren. “Daar kregen we een compliment over, dat is erg fijn. En we hebben de ventilatieroosters in onze ramen altijd open staan. Dat was ook heel goed voor de frisse lucht, vertelde Soso ons. Als je goed ventileert, hoeft de verwarming minder hard te werken.”
Soso ontdekte nog twee deuren waar tocht door naar binnen kwam. “Omdat de tochtstrips die ze had meegenomen niet helemaal pasten, komt ze volgende week terug met andere modellen. Dat vinden we heel goede service!”
Aan de radiator in de woonkamer heeft Soso twee ventilatoren gemaakt. Die blazen de warme lucht goed de kamer in straks. Soso vertelt: “deze mensen hebben hun huis zo mooi ingericht, ik vind het heel fijn dat ik de ventilatoren netjes en onzichtbaar kon monteren.”
Hebben jullie nog goede tips gekregen?
“We kregen ook nog stekkerdozen met een schakelaar. Ik had die al vaker bij andere mensen thuis gezien maar wist eigenlijk nooit goed waar dat voor was. Nu het aan ons uitgelegd is, begrijp ik het heel goed. Door de schakelaar uit te zetten als we geen stroom nodig hebben, besparen we op de rekening. Ook als er bijvoorbeeld nog opladers van de telefoon in zitten. Erg handig, daar gaan wij zeker op letten!”
Was het bezoek een prettig ervaring?
“Enorm! Soso was vriendelijk, ze legde alles heel goed en duidelijk uit en ze werkte heel netjes. Wij zijn echt blij dat we gebruik hebben gemaakt van de Energiehulp.”