Aisha (58) woont sinds vorig jaar in een driekamerflat in Leiderdorp. Ze lette altijd goed op haar energieverbruik, maar toch moest ze steeds meer gaan betalen. Omdat ze niet begreep hoe dat kwam, schakelde ze de Energiehulp in. Die kon gelukkig snel het probleem oplossen voor haar.
Hoe kwam u bij de Energiehulp terecht?
“Ik zag een advertentie op Facebook”, vertelt Aisha. “Ik woonde hier nog niet zo lang en toen het winter werd, deed ik natuurlijk de verwarming aan. Dat is een ander systeem dan in mijn vorige huis. Ik was wel zuinig met stoken en douchen, maar in de app van mijn energieleverancier zag ik toch steeds dat ik veel verbruikte. De kosten gingen ook snel omhoog. Ik moest veel bij gaan betalen als ik zo doorging. Toen ik de advertentie zag op Facebook, heb ik een email gestuurd. Ik hoopte dat de Energiehulp me uit kon leggen wat er verkeerd ging.”
En kon de Energiehulp u helpen met dit probleem?
“Toen energiehulp Johnny binnenkwam zag hij het meteen. Ik had de verwarming op 15 graden gezet. Maar ik ben chronisch ziek en heb door mijn klachten snel last van de kou. Daarom had ik een elektrisch kacheltje in de woonkamer gezet. Johnny zei meteen: “dat kacheltje is het probleem!” Daar schrok ik van want ik dacht juist dat die dingen heel zuinig waren.”
“Daarna heeft Johnny me uitgelegd hoe ik met de verwarming om moest gaan. Elke dag goed luchten en daarna de thermostaat op 18 of 19 graden zetten. Als de temperatuur in mijn huis goed is, zet de thermostaat zelf de verwarming uit. Dat was ik niet gewend. Nu is het een stuk comfortabeler in mijn huis. Ik zag ook meteen het verschil in de app van mijn energieleverancier. En dat goed luchten ook nodig is om de verwarming goed te laten werken, wist ik niet.”
Heeft de Energiehulp nog meer kunnen doen?
“Het tochtte vreselijk hier. Het huis is slecht geïsoleerd. Daarom heeft Johnny tochtstrips gemaakt op die plekken. En hij heeft radiatorfolie achter mijn radiator gedaan, dan blijft de warmte beter binnen. Ik heb ook een speciale ventilator gekregen waardoor de warme lucht goed en snel mijn woonkamer in blaast. Ik had zelf al gezorgd voor energiezuinige ledlampen. En wat heel fijn was, is dat Johnny later nog even met mij geappt heeft of het nu beter ging.”
En? Gaat het beter?
“Ja! De komende winter ga ik in met alle goede tips en adviezen van de Energiehulp. Ik kon ook overstappen naar een andere leverancier. Nu heb ik een lager maandbedrag en een vast contract. Daar word ik een stuk rustiger van.”